ZVEREJŇOVANIE objednávok, faktúr a zmlúv

31.07.2011 Prešov

Od 1. augusta mesto Prešov zavádza prostredníctvom nového softvéru prehľadný systém zverejňovania objednávok, faktúr a zmlúv na webovej stránke mesta. Je to ďalší krok k efektívnemu a objektívnemu informovaniu obyvateľov mesta o používaní verejných prostriedkov a nakladaní s majetkom mesta, čo je jedným z predpokladov transparentnosti a otvorenosti samosprávy.

Z prieskumu Transparency International Slovensko (TIS) o povinnom zverejňovaní zmlúv na internete stovkou najväčších slovenských miest a ôsmimi samosprávnymi krajmi vyplynulo, že zmluvy sa takmer vždy zverejňujú, ale z pohľadu užívateľa podľa TIS málo prakticky, čím podľa TIS môže byť zmysel zverejňovania ako nástroja kontroly samospráv ohrozený. Z analýzy ich hodnotenia vyplýva záver, že samosprávy viac dbajú na splnenie zákonnej povinnosti než na praktický prínos pre občanov. Podľa posledného prieskumu TIS z pomedzi samospráv najlepšie zverejňuje zmluvy mesto Stará Turá so ziskom 92 b. z celkových 100 bodov, najhoršie s počtom 5 bodov košická mestská časť Sídlisko nad Jazerom. Prešov sa v porovnaní s krajskými mestami umiestnil na 2. mieste, celkovo na 36.-39. mieste.

Prešov ide ďalej, ambíciou je prvá trojka!

Po rokovaniach s dodávateľskou firmou informačného systému CoraGeo, kde zo strany mesta vyslovená požiadavka, aby boli objednávky, faktúry a zmluvy zverejňované v prehľadnej, štruktúrovanej forme, bol zabezpečený pre mesto Prešov príslušný softvér. Proces jeho implementácie a skúšobného testovania úspešne prebehol, od 1. augusta teda bude uvedený do rutinnej prevádzky.

Údaje v novej, štruktúrovanej forme budú nad rámec platnej legislatívy týkajúcej sa zverejňovania predmetných informácií (platného nariadenia vlády SR i nad rámec návrhu zákona, ktorým sa bude novelizovať Infozákon). Prešov tak bude jedným z prvých miest, ktoré bude všetky ustanovenia aplikovať už od 1.8.2011.

OBJEDNÁVKY:
- číslo objednávky,
- popis objednáv. plnenia,
- identifikácia zmluvy (ak objednávka súvisí so zmluvou),
- hodnota objednaného plnenia,
- dátum vyhotovenia objednávky,
- objednávka v PDF súbore (sken originálnej objednávky)

DODÁVATEĽSKÉ FAKTÚRY:
- číslo faktúry z knihy došlých faktúr,
- popis fakturovaného plnenia,
- hodnota fakturovaného plnenia,
- dátum a spôsob zaplatenia faktúry.

ZMLUVY:
- názov zmluvy,
- identifikácia účastníkov zmluvy (zmluvné strany),
- popis predmetu zmluvy,
- hodnota predmetu zmluvy,
- dátum uzavretia zmluvy,
- dátum zverejnenia zmluvy,
- označenie nehnuteľnosti (ak sa zverejnila zmluva, ktorá na vznik, zmenu alebo zánik práva vyžaduje vklad do katastra nehnuteľností)

Návštevník webovej stránky mesta Prešov bude môcť získať predmetné informácie vstupom do aplikácie \"eGov\" nachádzajúcej sa na úvodnej stránke v časti BANERY.

Mesto Prešov robí všetky kroky, aby bola litera zákona v plnej miere dodržaná a aby mali občania aj na základe spustenia nového softvéru, čo najjednoduchší prístup k informáciám.

PhDr. Veronika Gazdová
hovorkyňa primátora 
 

Vyberte región

mark